گردشگری

کافه ۱۳۰۷ تهران کجاست؟

یکی از اتفاقات خوب تهران که مدتی است باعث خوشحالی کافه‌گردانان و کافه‌روها شده، تبدیل خانه‌های قدیمی و زیبای شهر به کافه و رستوران‌ است. با این کار هم بناهای تاریخی ارزشمند حفظ می‌شود و جان تازه‌ای می‌گیرد و هم روح تازه‌ای به شهر بزرگی هم‌چون تهران دمیده می‌شود. علاوه بر آن امکان لذت بردن از محیط‌های دلنشینی که این روزها کمتر در زندگی روزمره‌ خود به آن‌ها برمی‌خوریم، برای تعداد بیشتری از افراد فراهم می‌شود. یکی از این محیط‌های زیبا، قدیمی و دوست‌داشتنی، خانه ۱۳۰۷ تهران یا کافه ۱۳۰۷ تهران است. این خانه با حفظ کامل تاریخ و شمایل ۹۰ سال گذشته‌اش، از سال ۱۳۹۷ در نقش کافه‌ای فعال‌ از مهمانانش پذیرایی می‌کند.

خانه ۱۳۰۷ تهران کجاست؟

این روزها مرکز تهران به نوعی مرکز انواع کافه‌های کوچک و بزرگ هم شده است. می‌بینیم که هیچ جای دیگری در تهران چنین تراکمی از کافه ندارد. البته چنین اتفاقی مزایایی هم دارد: این قسمت از شهر، که بیشتر ‪از ساختمان‌های اداری و شرکت‌ها تشکیل شده و در طرح ترافیک قرار گرفته است، حتی پس از ساعت‌های اداری نیز شور و حیات خود را حفظ می‌کند. در روزهای تعطیل هم بسیاری از افراد از خلوتی تهران استفاده می‌کنند و خود را به این قسمت از شهر می‌رسانند تا چند ساعتی را در کافه‌ها سپری کنند.

خانه ۱۳۰۷ تهران در بن‌بست شیرین در یکی از فرعی‌های خیابان سمیه به نام خیابان پورموسی، نرسیده به خیابان حافظ واقع شده است. برای آن‌هایی که با اتومبیل شخصی می‌آیند امکان اینکه در همان بن بست یا کوچه‌های اطراف جای پارک پیدا کنند وجود دارد.

در انتهای بن‌بست یک در فلزی سفید رنگ قرار دارد که رو به حیاطی با صفا باز می‌شود. بالای در روی کاشی آبی‌رنگی نوشته شده است: خانه ۱۳۰۷.

خانه ۱۳۰۷ تهران، همان خانه‌ای که بود

بعد از اینکه چند قدمی وارد حیاط شوید ساختمانی قدیمی و بسیار زیبا روبه‌رویتان ظاهر می‌شود. انگار که در تاریخ سفر کرده باشید: حیاط بزرگی با حوض و کاشی‌های آبی و ماهی‌های قرمز و گلدان‌هاش پرگل اطرافش. باغچه‌ای که حوض را احاطه کرده است و در انتهای حیاط، خانه‌ای دو طبقه، پر از پنجره با دو بالکن زیبا، نسخه‌ای واقعی از آنچه در فیلم‌های قدیمی از خانه‌های تهران دیده‌اید در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد.

وقت‌گذرانی در خانه ۱۳۰۷تهران وقتی که داستان خانه را هم بدانید، لطف دیگری دارد: در سال ۱۳۰۷ خانواده فرزانه این خانه را ساختند و در سال ۱۳۹۷و در روز تولد ۹۰ سالگی خانه، آن را به صاحبان جدیدش فروختند و آن‌ها برای حفظ و نگهداری این بنا و ترویج و اعتلای فرهنگ، هنر و معماری، خانه ۱۳۰۷ تهران را با شعار «خانه ۱۳۰۷ زیباست» راه‌اندازی کردند.

خانه بدون اینکه مرمت شود تنها دوباره رنگ شده است. مبل‌های کافه همان مبل‌های قدیمی خانه هستند که فقط روکششان نو شده است. برای حفظ خاطرات خانه قدیمی، درها و پنجره‌های قدیمی خانه در میزهای کافه تعبیه شده‌اند. در طبقه دوم خانه مطبخی وجود دارد که همانگونه که بوده حفظ شده است و می‌توانید از داخلش بازدید کنید و اجاق پخت و ظرفشویی سنگی‌اش را ببینید.

برخی از وسایل مربوط به صاحبان قبلی خانه روی دیوار بالای شومینه در یکی از اتاق‌ها نصب شده است: مانند عکس دو‌نفره‌شان، تور عروس، سند ازدواج، کیف دستی و عصا. باقی تزئینات روی سایر دیوارهای خانه هم همه از وسایل و عکس‌های قدیمی و کهنه هستند.

برای استفاده از کافه، هم می‌توانید در طبقات و بالکن‌های خانه و هم در حیاط بنشینید. تنوع چیدمان میز و صندلی‌ها بالاست و از جمعیت کم تا زیاد می‌توانید جای مناسب و دلخواهتان را پیدا کنید. البته بهتر است در روزهای تعطیل یا برای تعداد زیاد از پیش رزرو کنید. اتاق‌ها و میزهای خانه هرکدام اسمی مخصوص به خود دارند تا اگر خواستید در مراجعه‌های بعدی میز دلخواه‌تان را راحت‌تر رزرو کنید؛ نام‌هایی مانند «عقد» یا «خوش‌نشین» و «آینه».

فضای زیرزمین خانه به گالری اختصاص داده شده است و بازدید از آن خالی از لطف نیست. تمام اتاق‌ها و گوشه‌کنار خانه ارزش دیدن دارد و یکبار گشتن در طبقات و اتاق‌ها می‌تواند بسیار جذاب باشد.

حیاط باصفای خانه هم در هر فصلی از سال زیبایی مخصوص به خود را دارد. میزها و صندلی‌ها زیر سایه‌بانی قرار گرفته‌اند و در زمان بارش باران و تابش آفتاب هم می‌توان از فضای حیاط استفاده کرد. خانه پنجره‌ای بزرگ دارد که رو به حیاط باز می‌شود و میز پشت آن مشرف به حیاط است.

موسیقی‌هایی که اغلب در خانه ۱۳۰۷ به گوش می‌رسد، موسیقی‌های خاطره‌انگیز ایرانی یا جاز غربی است و با حال و هوای آنجا هم‌خوانی دارد.

منو کافه ۱۳۰۷ تهران

علاوه بر اینکه منو با شکلی شبیه به سند‌های ازدواج قدیمی ظاهری جذاب دارد، تنوع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایش هم مناسب است. بخش‌های منو عبارت‌اند از:

صبحانه، سالاد‌ها، پیش‌غذا،‌ غذاهای روز، غذاهای شب، دمنوش‌ها، عرقیجات، قهوه‌ها و نوشیدنی‌های گرم، نوشیدنی‌های سرد، شیک‌ها و کیک و دسر.

در منوی صبحانه هم غذاهای گرم و هم غذاهای سرد وجود دارد. غذاهای روز، ایرانی و برنجی؛ و غذاهای شب همبرگر و لازانیا و پاستا را در بر می‌گیرند. ساندویچ سبزیجات، هم در روز و هم در شب طبخ می‌شود.

آشپزخانه‌ای که محل آماده‌سازی غذاهاست در حیاط احداث شده و خبری از بو و سروصدا در داخل خانه نیست. مطبخ طبقه دوم خانه صرفا برای بازدید حفظ شده و دست نخورده مانده است.

تعداد گارسون‌ها و کارکنان مناسب است و حتی در زمان شلوغی سرعت سرویس‌دهی خوب است‪.

محیطی که در خانه ۱۳۰۷ تهران یا کافه ۱۳۰۷ تهران با معماری زیبا و حیاط دلباز و تلاش‌های صاحبان جدیدش فراهم آمده است، باعث می‌شود که بتوان زمانی طولانی را از حضور در آنجا لذت برد، با دوستان و خانواده معاشرت کرد و در هر ساعت از روز از خوراک و نوشیدنی‌های مطبوع کافه لذت برد. در زمان کوتاهی که از افتتاح کافه  ۱۳۰۷ تهران می‌گذرد، استقبال از آن بسیار خوب بوده است و این خانه قدیمی و زیبا خودش را در دل بسیاری جا کرده است.

آدرس خانه ۱۳۰۷تهران: تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، خیابان پورموسی، بن‌بست شیرین، پلاک ۲۱.

ساعات کار کافه ۱۳۰۷تهران: از ۹ صبح تا ۱۰:۳۰ شب

شماره تلفن‌های خانه ۱۳۰۷تهران:

۰۹۱۲۴۹۷۱۴۹۲

۰۲۱ ۸۸۸۰۷۴۳۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا