گردشگری

کافه رایزن در نیاوران کجاست؟

خانه رایزن تهران که در اصل یک مجموعه فرهنگی است، در یک سوم انتهایی آخر خیابان نیاوران، ‌بعد از میدان یاسر،‌ بیش از دو سال است که فعالیت خود را شروع کرده است.

ورودی نسبتا مشخص خانه رایزن نیاوران به ندرت جای اشتباه برای مراجعین به جا می‌گذارد، اما  کسانی که برای اولین بار قصد دارند به رایزن سر بزنند باید بعد از میدان یاسر به سمت دزاشیب ادامه مسیر بدهند و بعد از گذشتن از خیابان گل سنگ و رستوران نخل،‌ به رایزن برسند.

ورودی این مجموعه از جذابیت‌­های آن است. پلکان زیبای سرباز که کناره آن با گیاه بامبو پوشیده شده و حال و هوای جالبی در فضای شهری ایجاد کرده است.

کافه رایزن در خانه رایزن تهران

به ­محض ورود و در طبقه همکف یک کافی شاپ سرپوشیده می­‌بینیم که به سبک کافه­‌های جدید با سقف نپوشیده، شیشه­‌های سراسری و میزهای اجتماعی فضایی مدرن را تداعی می‌کند.‌

تصاویر بازیگران کلاسیک سینما و بزرگان ادبیات و موسیقی،‌ نوید نشست­‌های طولانی و محیطی متفاوت را می­‌دهد.

در این فضا سیگار کشیدن مجاز نیست و طبیعتاً استقبال از آن برای مراجعین سیگاری کمتر است. حقیقت این است که سرویس‌­دهی هم چندان بالاتر از حد انتظار نیست. کیفیت منو معمولی است و اگر جزو افرادی هستید که همان همیشگی خاصی ندارید، منوی متنوعی در انتظارتان نیست.

اما این فضا، آرام و نسبتا دوستانه است و استفاده از میزها محدودیت زمانی ندارد. شما می‌توانید ساعت‌­ها آنجا بنشینید و کار  یا مطالعه  کرده یا بحث‌های دوستانه طولانی­‌تان را دنبال کنید.

با همه اینها توقع یک محیط دنج و بی سر و صدا نداشته باشید. چون رفت و آمد در بیرون فضای کافه خیلی زیاد است. به ویژه از آنجا که پلکان و ورودی برای علاقمندان به عکاسی و سلفی گرفتن نقطه ایده آل است،‌ در این قسمت توقف زیادی اتفاق می‌­افتد.

در ضمن قیمت­‌های منو کافه رایزن نیمه اقتصادی است.

نشر چشمه در خانه رایزن تهران

در همین طبقه یکی از شعبه­‌های نشر چشمه قرار دارد. در مسیری که به سمت فروشگاه می­‌رویم، آبنمایی هست که یادآور معماری آسیای جنوب شرقی است. این در حالی است که  ورودی انتشاراتی حال و هوای معماری ایرانی دارد.‌ اگر مخاطب آسان گیری باشیم می‌­توانیم از گردآوری عناصر متعدد از فرهنگ‌­های مختلف در یک فضای کوچک لذت ببریم. اما ممکن هم هست درک منطق کنار هم قرار گرفتن این المان­ها  برای کسانی که ذهن دقیق‌تری دارند، چندان راحت نباشد.

در کنار ساختمان نشر چشمه در خانه رایزن تهران یک سالن برای اکران‌­های خصوصی وجود دارد که خیلی جمع و جور و خودمانی است و  فضا را برای لحظاتی نوستالژیک می‌کند.

نشر چشمه شامل بخش کتاب­‌های فارسی،‌ کتاب­های مرجع، ترجمه،‌ نوشت افزار و بخش کودک است.

نکته قابل تامل درباره کتابفروشی‌اش این است که ‌گاهی کتابی تازه موجود نبوده و گاهی کتابی که از پیدا کردنش ناامید بودم را در چشمه رایزن پیدا کرده­‌ام.

اما گذشته از همه چیز حال و هوای کتابفروشی و نوع معماری آن فضایی دلچسب را تداعی می­‌کند. به ویژه در ایام تعطیلات نوروز که دسترسی به کتاب سخت‌­تر می‌­شود،‌ مراجعه به رایزن برای نوشیدن یک قهوه می‌­تواند به خرید تعدادی کتاب خوب منتهی شود.

با عبور از فروشگاه چشمه و با گذشتن از یک رشته پلکان زیبا ابتدا چشم شما به یک فروشگاه محصولات فرهنگی و صنایع دستی می‌­خورد.

اگر شایعه گران بودن اجناس مطرح نبود، می‌شد گاهی تکه‌­ای یادگاری از ‌آن تهیه کرد اما بزرگ بودن بعضی از کارها مثل قالی و مجسمه­‌های بزرگ و همان شایعه مذکور این حس دافعه را در بسیاری از افراد ایجاد کرده است.

کافه رستوران رایزن

اگر شما شب به آن مراجعه کنید، رسما فضا را با یک کنسرت هوی متال اشتباه می‌گیرید. در حالی که چشم شما مردمی را با لباس‌های عادی شهری در حال معاشرت و خوردن شام و نوشیدنی می‌­بیند، گوش‌­تان از اصوات سنگین موسیقی‌هایی که برای چنین فضایی کاملا نامناسب‌اند، پر می‌­شود.

اگر چنین موسیقی با سلیقه شما همخوانی ندارد یا صدای بلند موجب اذیت شما می‌شود، کافه رایزن را برای کافه نشینی انتخاب نکنید. اما برعکس اگر گوش شما به چنین موسیقی عادت دارد، رایزن بهترین جاست برای شنیدن موسیقی راک و متال. اما یادتان باشد این نکات فقط مربوط به شب‌های کافه رایزن است.

فضای این کافه به شکلی چند منظوره، هم برای قرار ملاقات‌­های دونفره مناسب است، هم برای گردهمایی‌های چند نفره دوستانه و خانوادگی. سرباز است  و مناسب با فصل، دما را با دستگاه تهویه یا بخاری مطبوع می‌کنند.

روزها، کافه جای مناسبی برای کار کردن یا قرارهای خودمانی و دوستانه است. منوی کافه رایزن شامل نوشیدنی­‌های گرم و خنک،‌ چای و دمنوش، اسنک، شام و نهار و صبحانه است.

فضای جزیره‌ای که وسط کافه قرار دارد باعث می‌شود کارکنان را حین تهیه سفارش­‌ها ببینیم و این به هر حال حس اطمینانی ایجاد می‌­کند. البته آشپزخانه اصلی در قسمت دیگری قرار دارد.

تنوع منوی کافه رایزن تهران بالاست. برخورد کارکنان در مجموع دوستانه است و سعی شده حرفه‌ای بودن هم به آن اضافه شود.

اگر زیاد به این کافه رفته باشید متوجه می‌­شوید پرسنل و مدیریت زود به زود تغییر می‌­کنند. شاید دلیل یکسان و یکدست نبودن رفتار کارکنان همین باشد.

یکی از نکات مثبت کافه، سرویس‌های بهداشتی مناسب و تمیز آن است.

خانه رایزن تهران در شرایطی کار خود را شروع کرد که توقع می‌رفت به زودی تبدیل به یکی از نقاط کلیدی شهر شود. ‌با این حال و در مجموع وجود چنین مرکزی در خیابان نیاوران و اصولا شمال تهران اتفاق خوبی است و امید زیادی برای روز به روز بهتر شدن آن وجود دارد.

اگر خواستید در محدوده خیابان نیاوران، کافه دیگری را هم امتحان کنید، کافه کارزین را حتما در برنامه خود بگنجانید. جایی دنج در باغ کاخ نیاوران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا