گردشگری

خانه پارسی کاشان کجاست؟

خانه پارسی کاشان می‌توانست داستانی شبیه به یکی از بسیار خانه‌های متروکه شهر داشته باشد. اما این بار این تراژدی مسیرش را در آخرین لحظه عوض می‌کند و پایانی خوش برای سرنوشتش رقم می‌خورد. از قضا کسی پیدا می‌شود که بخواهد غبار از رویش برگیرد و کمکش کند تا دوباره سرپا شود.

کاشان در روزگاری نه چندان دور شهری آرام و بی هیاهو با خانه‌های بزرگ سنتی و باغ‌های ایرانی زیبا بود. کسی نمی‌داند دقیقا کی مردم تصور کردند این همه زیبایی برای زندگی‌هایشان لازم نیست و از کی تصمیم گرفتند مدرنیته و معماری به اصطلاح مدرن را جایگزین آن خانه‌ها و خیابان‌ها و باغ‌ها کنند.

شاید در نگاه اول به نظر می‌آمد آسودگی در آن چیزی است که مدرنیته به خانه‌های ما خواهد داد. آسودگی که بیشتر از اینکه واقعیت داشته باشد پوسته‌ای از این زندگی مدرن است و در ذات و نهاد واقعی‌اش چیزی جز خسران و غم و تنهایی ندارد.

از تمام زیبایی‌های کاشان این روزها خیابان فاضل نراقی و تک و توک خانه‌های داخلش برایمان مانده است. این خانه‌ها رفته‌رفته دارند از سکنه خالی می‌شوند و کم‌کم از نبود مراقبت در حال تخریب‌اند. اما بین تمام آدمهایی که بی توجه از کنار بافت تاریخی عبور می‌کنند افرادی هم هستند که دغدغه شهرشان را دارند. کسانی که نوستالژی‌های آن روزهای شیرین کودکی‌شان در کاشان را فراموش نکره‌اند و دلشان می‌خواهد قدمی برای زنده نگه‌داشتنش بردارند.

صاحبان خانه پارسی کاشان که پیش از این خانه‌ای دیگر را در کاشان به اقامتگاه تبدیل کرده بودند می‌گویند خرید خانه خیلی ساده بود. قیمتش مناسب بود و معمولا اغلب صاحبان این ملک‌ها دوست دارند خانه‌هایشان را بفروشند. اما مرمت و بازسازی‌اش هزینه و زمان زیادی برد. چون باید پله‌ها و اتاق‌ها مناسب نیاز امروز تغییراتی می‌کردند و استفاده از آنها ساده می‌شد. اما بالاخره موفق شدیم و حالا اینجا از زیباترین هتل سنتی‌های شهر است.

حال و هوای خانه پارسی کاشان

انگار از روز اول قرار بوده خانه پارسی کاشان جایی باشد برای اینکه به آدمها آرامش بدهد. آرامشی که قدیم‌ترها در زندگی بی زرق و برقمان داشتیم و حالا نداریم. آرامش از این جنس که بتوانی صبح‌ها با نورهای رنگی که از ارسی‌های اتاقت روی صورتت می‌افتد بیدار شوی. بتوانی ظهرها نهارت را رو به حیاط بزرگ و باغچه زیبایت بخوری. دلتنگی توی چهاردیواری اتاقت بی معنا باشد. اما اگر یک وقتی هم دلت تنگ شد تا حیاط و آسمان همیشه آبی‌اش چند ثانیه بیشتر فاصله نداشته باشی.

در خانه پارسی کاشان می‌شود بعد از گشت‌ها برگردی و خودت را در کافه روی پشت بام مهمان یک شربت سکنجبین خیار کنی یا در شبهای سرد به ستاره‌های آسمان چشم بدوزی و چای یا قهوه بخوری.

میربانان خانه هم تا آنجایی که بتوانند حس خانه را به مهمانانشان می‌دهند. دختر خانواده مالک اصلی خانه است و گاهی مادر و خواهر بزرگترش هم برای کمک می‌آیند. درست کردن غذاها هم خیلی وقتها به عهده مادر است که حسابی غذاها را شبیه غذاهای خانه مادرها درست می‌کند و عیش مسافران را تکمیل می‌کند.

سماور توی حیاط همیشه روشن است. هر وقت دلتان بخواهد می‌توانید برای خودتان یک لیوان چای بریزید و با بقیه مسافرها روی تخت‌ها بنشینید و نوش جان کنید. همین دور هم نشستن‌ها با بقیه مسافران هم حس و حال خواهر و برادر بودن یا همه عضوی از یک خانه بودن را دارد. چیزی که قدیم‌ترها در خانه‌های شلوغ و بزرگمان در کنار عموزاده‌ها و خاله زاده‌هایمان تجربه می‌کردیم و الان فرصتش را در آپارتمان‌های کوچک ایزوله‌مان نداریم.

اتاق‌های خانه پارسی کاشان

چه تنها سفر کنید و چه گروهی، در خانه پارسی گزینه‌ای برای شما پیدا می‌شود. اتاق‌های یک نفره، دو نفره با تخت دابل و دو نفره با تخت تویین، اتاق‌های سه و چهار نفره و بهترین و مجلل ترین اتاق مجموعه که اتاق پنج تخته شاه نشین است و برای خانواده‌ها مناسب است.

همه اتاق‌ها سرویس بهداشتی داخل اتاق دارند. حوله، مسواک، انواع شوینده‌های داخل حمام، تلویزیون و نظافت روزانه از دیگر خدمات اتاق‌‌ها هستند.

دسترسی خانه پارسی کاشان

اکثر دیدنی‌های کاشان مثل خانه تاریخی بروجردی‌ها، خانه طباطبائی، خانه عباسی و دیگر بناها مانند مسجد و مدرسه آقابزرگ، موزه اسباب‌بازی و عروسک در خیابان فاضل نراقی قرار دارند. خانه پارسی هم در یکی از فرعی‌های این خیابان قرار دارد. بنابراین می‌توانید با کمی پیاده‌روی بیشتر جاذبه‌های گردشگری شهر را ببینید.

دیدنی‌های دیگر مانند تپه‌های سیلک و حمام فین کمی از این خانه فاصله دارند که این جاذبه‌ها هم با ماشین حدود نیم ساعت فاصله دارند.

حدود قیمت‌های خانه پارسی کاشان

خانه پارسی در زمره هتل‌هایی با قیمت متوسط رو به پایین قرار دارد. برای مثال بعضی از روزهای سال اتاق‌های یک نفره با تخفیف‌های مناسبتی تا هشتاد‌هزار تومن هم می‌رسند.

البته نسبت قیمت‌ها با خدمات نسبتی کاملا عادلانه است. چون هتل نوساز است و بسیار بیش از برخی هتل‌های قدیمی‌تر و گران‌تر برای دریافت خدمات رفاهی مناسب است.

رستوران و کافی‌شاپ هتل خانه پارسی کاشان

خانه پارسی کاشان یک کافه در پشت بام و یک رستوران در زیر‌زمینش دارد. کافه محلی دنج و آرام برای ریلکس کردن و نگاه کردن به آسمان یا داشتن یک نمای دید پانارومیک به شهر است و رستوران یکی از بهترین جاهای کاشان برای امتحان کردن غذاهای سنتی و محلی کاشان. از خوبی‌های رستوران خانه پارسی این است که همیشه لازم نیست خودتان را درگیر منوها کنید. چون آشپز رستوران مادر خانه است و او مانند تمام مادرها گاهی غذایش را بر اساس آن چیزی که بچه‌هایش هوس کرده‌اند بار می‌گذارد. در خانه پارسی از مادر می‌توانید خواهش کنید که هر کدام از غذاهای سنتی را مثل شفته انار، شفته سماق، شفته بادمجان یا گوشت و لوبیا و دیگر غذاها را برای شام یا نهارتان درست کند. حتی می‌توانید خودتان هم در پروسه پخت شرکت و به این وسیله تمرین بومی بودن کنید.

این تجربه منحصر به فرد را در تمام هتل‌های ایران نمی‌توانید تجربه کنید. این فرصتی است که خانه پارسی کاشان به شما می‌دهد و از ارزش‌های این اقامتگاه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا