گردشگری

خانه نیکدل تبریز کجاست؟

تبریز خانه‌های معروف زیاد دارد. خانه‌هایی که زمانی محل سکونت بزرگان و بازرگانان تبریز بوده، خانه‌هایی آمیخته با معماری قاجاری و صفوی، خانه‌هایی که یادگار دوران کهن آذربایجان است.خانه نیکدل، یکی از این خانه‌های زیباست.

خانه نیکدل تبریز در پیاده راه مقصودیه شهر قرار دارد. این خانه متعلق به سید ابراهیم نیکدل، از سرمایه داران و واردکنندگان لوازم خانگی بوده  که در دوران قاجار توسط خود او ساخته شده و نام خانه هم از صاحبش به ارث رسیده است.

معماری خانه نیکدل تبریز

خانه نیکدل تبریز، دارای دو طبقه و یک زیرزمین زیبا است. این خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی و دو در ورودی است که یکی از این ورودی‌ها از داخل کوچه است که از حیاط پر از گل و بزرگ با درختان کهن و دو حوض سنگی کادربندی شده عبور کرده و به داخل ساختمان می‌رسیم. در ورودی دوم از پیاده‌راه است که از یک حیاط که وسط آن یک حوض زیبا با یک باغچه کوچک پر از گل است می‌گذریم و به طبقه اول وارد می‌شویم.

ساختمان اصلی این خانه، طبقه اول با پنجره هایی سراسر و با طرح ارسی و ستون هایی بلند که با معماری دوران قاجار هم خوانی دارد، ساختمان دارای یک تالار بزرگ مستطیل شکل که به آن شاه‌نشین گویند، دو راهرو و دو اتاق جانبی در ضلع شرقی تالار که به آن چله نشین گویند و یک ایوان ستون دار بلند است.

زیرزمین خانه نیکدل تبریز

زیرزمین خانه نیکدل تبریز بسیار بزرگ است و دارای یک حوض زیبای دارای کادربندی در وسط زیرزمین، دو راهرو در طرفین و یک اتاق نیز در ضلع شرقی زیرزمین قرار دارد. سقف زیرزمین آجری شکل با طاق‌های قوسی زیبا و سرستون‌ها و دیوارهای گچی و زیباست که در تابستان‌ها برای رهایی از هوای گرم زیرزمین خانه را با فرش و پشتی‌های دستباف تزئین می‌کردند و حوض را پر از آب کرده و در هوای گرم در آنجا می‌نشستند.

چیزهایی که در خانه نیکدل تبریز می‌توان دید

بیشتر لوازمی که در این خانه دیده می‌شود مربوط به حیطه کاری صاحب خانه است. بیشتر لوازم خانگی و دوربین و لوازم دیگری است که در گذشته او شخصا به ایران وارد شدند.

شاخص‌ترین این وسایل، چرخ خیاطی‌هایی است که سیدابراهیم از ژاپن وارد می‌کرده است. از دیگر وسایلی که می‌توانید ببینید لوازم مربوط به عکاسی مثل فانوس تاریک خانه ساخت امریکا، جعبه لوازم التحریر دوره قاجار، انواع فانوس‌های مورد استفاده در عکاسی، ماشین حساب قدیمی، دوربین‌های پایه‌دار قدیمی و… را می‌توانید در این خانه تاریخی و قدیمی ببینید.

آدرس و ساعات بازدید از خانه نیکدل تبریز

آدرس خانه نیکدل تبریز: خیابان امام خمینی، میدان ساعت، پیاده راه مقصودیه، پلاک7

ساعات بازدید از خانه نیکدل تبریز در ساعات اداری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا