گردشگری

خانه تاریخی مقدم شوشتر کجاست؟

شوشتر کهن شهر ایران زمین و پایتخت سازه‌های آبی ایران و جهان از جمله شهرهای توریستی استان خوزستان است. شهری که بیشتر به سازه‌های آبی خود و به خصوص آبشارها شهرت دارد. بیشتر گردشگران داخلی و خارجی هنگام سفر به خوزستان حتما شوشتر را جزو مقاصد گردشگری خود قرار می‌دهند. اما شوشتر فقط به آبشارها ختم نمی‌شود. خانه‌های تاریخی شوشتر که امروزه کاربری‌های مختلفی پیدا کرده‌اند از معماری خاصی برخوردارند.

خانه مقدم شوشتر یکی از این بناهای سنتی – تاریخی است که پس از بازسازی و مرمت یکی از خلوتگاه‌های بسیار زیبای شوشتر شده است. خانه‌ای با حس و حال معماری خانه‌های شوشتری!

خانه مقدم شوشتر کجاست

خانه مقدم شوشتر در بافت کهن شهر در مرکز محله عبدالله بانو و در نزدیکی بقعه رو به تخریب عبدالله بانو قرار دارد. برای رسیدن به این خانه که کاربری کافه رستوران و چایخانه سنتی پیدا کرده است راه‌های مختلفی وجود دارد. اما توصیه می‌کنم پس از بازدید از سازه‌های آبی آبشارها برای لمس دقیق حال و هوای بافت سنتی شوشتر راه پیاده روی تا خانه مقدم شوشتر را انتخاب کنید.

از آبشارها که به سمت خانه تاریخی مرعشی حرکت کنید در بین راه تابلو های راهنما شما را به خانه مقدم هدایت می‌کنند. حدود 5 دقیقه پیاده روی از بین کوچه های باریک شوشتر می تواند حس بهتری از سفر را به شما هدیه کند. در بین راه می‌توانید به منظره بالای آبشارها نیز دسترسی داشته باشید و حس شکوه و عظمت این یادگار تاریخ را بهتر به خاطرات خود بسپارید.

معماری خانه مقدم شوشتر

پس  از طی مسیر و در قلب شهر به خانه مقدم شوشتر می‌رسید. اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند معماری این بنا است. این خانه از لحاظ معماری تمام ویژگی‌های خانه‌های تاریخی شوشتر را در خود جمع کرده است. استفاده از ستون‌های سنگی که به نام گرگری معروف است و همچنین ستون های آجری که در خانه‌های سنتی شوشتری مرسوم است استفاده از خوون چینی ( تزیینات آجری)، پنجره‌های ارسی رنگی از ویژگی‌های این خانه تاریخی است.

جذابیت این فضا وجود گالری دائمی در بخش شوادان (نام سنتی زیر زمین‌های شوشتری) این خانه است. فضایی دنج با هوایی خنک در تمام فصول سال. شوادان در گذشته برای استراحت اهالی خانه و در عمق 10 متری بنا شده و دارای سی سرا (نورسرا و تهویه هوا) و کوره (راه ارتباطی زیرزمینی با خانه‌های اطراف) است.

کاربری خانه مقدم شوشتر

این خانه تاریخی با طعم تزیینات آجری میزبان یک عصر نوروزی ما بود. پس از دیدن آثار نقاشی موجود در گالری ابتدا گشتی در تمام طبقات زدیم تا بهترین نقطه را برای نشستن انتخاب کنیم. ساعت 15 بود و از آنجایی که از ساعت 14 الی 16 وقت استراحت پرسنل است باید صبر می‌کردیم تا کافه مجددا فعالیت خود را آغاز کند. در این بین به طبقه سوم رفتیم که قلیان سرا و چایخانه سنتی این مجموعه در آن قرار دارد.

فضایی روباز با دکور چوبی! به ناچار این طبقه را برای نشستن انتخاب کردیم هرچند که اتاق‌های زیرین حس نشستن در یک خانه تاریخی را بهتر و بیشتر منتقل می‌کردند. با این حال دیدن شوشتر از بالا نیز خالی از لطف نبود. پیشنهاد می‌کنم حتما بستنی سنتی شوشتر را امتحان کنید. قطعا یکی از بهترین بستنی‌ها عمرتان را تجربه خواهید کرد چرا که این بستنی معمولا با شیر پرچرب گاومیش تهیه می‌شود که در بسیاری از نقاط کشور امکان تهیه آن وجود ندارد.

ساعت کاری خانه مقدم شوشتر

مجموعه خانه مقدم شوشتر در فصول مختلف ساعت کاری متفاوتی دارد. این تفاوت را از اطلاع رسانی‌هایشان در پیج اینستاگرام متوجه شدم. اما به طور کلی از ساعت 9 صبح الی 22 یا 23 درب این خانه تاریخی باز است فقط ممکن است در برخی ماه‌ها ساعت 13 الی 16 تایم استراحت مجموعه در نظر گرفته شود.

پارکینگ خانه مقدم شوشتر

برای پارک خودرو خود نگران نباشید. در هر سمت از این خانه جای پارک پیدا میشود فقط ممکن است قدری باریک بودن کوچه‌ها اذیت کننده باشد.

شما هم در پارکینگ آبشارها و هم در خیابان عبدالله بانو می‌توانید ماشین خود را پارک کرده و به راحتی به این خانه تاریخی بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا