گردشگری

خیابان سنایی تهران کجاست؟

خیابان سنایی جزو معدود خیابان­‌های شهر است که اسم جدید و قدیم‌­اش یکی است و از قدیمی‌­ترین و در عین حال پرجنب و جوش‌­ترین محله­‌های تهران، با بهترین امکان دسترسی است.

در ضلع شمالی خیابان کریم­­خان،‌ حد فاصل خیابان حسینی و میرزای شیرازی، درست زیر پل کریمخان،‌ محله سنایی شروع می‌شود. با اینکه بافت این خیابان هم مثل بقیه خیابان­‌های این بخش از مرکز شهر بیشتر اداری و تجاری است تا مسکونی،‌ اما سنایی همیشه یکی از محله­‌های خوب با ساکنانی فرهنگی و اصیل به شمار آمده است.

موقعیت جغرافیایی خیابان سنایی

قرار گرفتن نام یک شاعر در کنار دو پادشاه،‌ یعنی نادر شاه که نام قدیمی خیابان میرزای شیرازی است و شاه عباس که همان قائم مقام سابق است،‌ تکلیف ما را تا حد زیادی با فرهنگی بودن این خیابان روشن می‌­کند.

این خیابان تا میدان سنایی با خیابان حسینی همجوار است و بعد از این میدان تا خیابان خدری در کنار خیابان خردمند قرار می­گیرد. واز بالای خیابان خدری تا انتهای آن که به تخت طاووس یا شهید مطهری می‌رسد، با قائم مقام همسایه است.

همه کسب‌وکارهای خیابان سنایی

از میان کافی‌شاپ­‌ها و رستوران­‌هایی که در سنایی مشغول بوده و هستند،‌ معروف‌­ترین‌شان رستوران ایتالیایی فلینی بود. این رستوران که در ابتدای خیابان سنایی تهران از سمت خیابان کریمخان قرار داشت و به خاطر انواع پاستا معروف بود، مدتی است کار خود را متوقف کرده است.

کمی بالاتر از این رستوران، ‌فروشگاه بتهون در نبش خیابان اعرابی دایر بود‌. بعد از انتقال این فروشگاه به خانه موزه بتهون در خیابان میرزای شیرازی یک کافی‌شاپ کم تردد به اسم مادلین جای آن را گرفته است.

در ادامه این مسیر انواع و اقسام مغازه‌­ها از کارواش و خشکبارفروشی گرفته تا عتیقه فروشی و تعمیرگاه در خیابان سنایی وجود دارد.

کمتر کسب و کاری است که در این محله مرکز شهر نماینده­‌ای نداشته باشد. چندین و چند بانک،‌ سوپر مارکت،‌ فروشگاه سبزی و میوه و چند داروخانه خیابان سنایی تهران را برای ساکنین آن تبدیل به محلی ایده‌آل برای زندگی کرده است. داروخانه سنایی در نبش خیابان مطهری از داروخانه­‌های قدیمی و معتبر شهر است و به جز آن داروخانه دیگری هم در بالای میدان سنایی قرار دارد.

برای کسانی که دوست دارند در اطراف محل زندگی یا کارشان حتما یک مرکز درمانی وجود داشته باشد، وجود «بیمارستان تهران» مایه تسلی خاطر است.

نان فانتزی معروف سنایی هم بالاتر از خیابان کامکار از قدیمی‌­ترین نان فانتزی فروشی­‌های این بخش شهر بوده که در طول این سال­‌ها کیفیت و اصالت خود را حفظ کرده است.

بالاتر از این فروشگاه،‌ فروشگاه آیکیای سنایی قرار دارد. سالیان سال است که این فروشگاه در این محل فعال است و هرچند که به ارزان فروشی معروف نیست،‌ اما از تنها جاهایی است که می‌توان اجناس آیکیا را در آن پیدا کرد. گفته می­‌شود این مغازه اولین محل فروش محصولات آیکیا در ایران بوده است.

خیابان­‌هایی که از سنایی به خیابان­‌های مجاور منشعب می­‌شوند به نسبت عریض و دلبازند و در اکثر آنها یک کافه،‌ یک گالری، یا یک آموزشگاه دایر است.

کافه سنایی در خیابان سیزدهم از قدیمی‌­های خیابان و شهر است. یک کافه قدیمی و وفادار به ایده و کانسپت اولیه با مشتری‌های قدیمی و آشنا.

گالری معروف شیرین هم در همین خیابان سیزدهم و روبه‌روی کافه سنایی قرار دارد. داخل گالری یک کافه کوچک به نام کافه گوشه که دارای دو فضای داخلی بیرونی هست هم وجود دارد.

کافه کوچه هم از دیگر کافه­‌های قدیمی محل است که در خیابان شانزدهم واقع شده و با اینکه کوچک و دنج است تعدادی مشتری ثابت دارد که از همه جای شهر به آن مراجعه می­‌کنند.

قدم زدن در خاطرات کودکی

در حد فاصل میدان سنایی تا اندکی بالاتر از خیابان خدری فروشگاه‌­های لباس کودک، سنایی را به یکی از بورس‌­های این صنف تبدیل کرده است.

حدود ۲۰ مغازه که انواع لباس، کفش و اکسسوری بچه گانه می‌­فروشند در سنایی فعال هستند و اغلب به طور یکسره از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب بازند. هر از گاهی برخی از این مغازه‌­ها حراج­‌هایی هم برگزار می‌کنند که ممکن است شرایط خرید را برای خانواده‌ها راحت‌­تر کند. یکی از جذاب‌­ترین روزهای خیابان سنایی تهران روزهای منتهی به نوروز است و دیدن بچه­‌های خوشحالی که همراه با خانواده­‌های­شان همراه بسته­‌های رنگارنگ خرید عید از مغازه‌­ها خارج می‌­شوند.

از آنجا که خیابان سنایی در یکی از محدود­ه­‌های ارمنی نشین تهران قرار دارد، ممکن است هنگام پیاده‌روی در خیابان یا خرید از مغازه­‌ها بیشتر از سایر جاهای شهر با هموطنان ارمنی­‌مان مواجه شوید. در روزهای عید ارامنه یعنی سال نو و ۶ ژانویه که کریسمس ارمنی‌­هاست و عید پاک،‌سمبل­‌های این اعیاد در این خیابان به چشم می‌خورد: درخت کریسمس، پاپانویل،‌ تخم مرغ­‌های رنگ شده و عروسک خرگوش و ….

هرچه از خیابان خدری به سمت شمال خیابان بالا می­­‌رویم از تراکم بافت تجاری کم شده و فضا بیشتر اداری و مسکونی می­‌شود. یکی از معروف‌ترین مغازه‌­های تعمیر کفش در همین راسته قرار دارد و کمی بالاتر یک مغازه لوازم التحریر فروشی است که زنگ گوش‌نواز آن موقع ورود و خروج تا مدت­ها بعد از خروج از فروشگاه در گوش­تان می‌ماند.

خیابان سنایی برای بسیاری از خانم­‌ها همان خیابانی است که شعبه دوم آرایشگاه ابری در آن قرار دارد. آرایشگاه قدیمی ابری که شعبه اول آن در میدان فردوسی است و یکی از معروف‌­ترین سالن­‌های زیبایی مخصوص خانم‌­هاست، سال­های زیادی است که تنها شعبه خود را در این خیابان دایر کرده است.

با رسیدن به خیابان شهید مطهری،‌ خیابان سنایی،‌ این خیابان سرزنده و با اصالت تمام می‌­شود. خیابانی به نسبت کوتاه که تمام ویژگی­‌های یک محله تمام عیار را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا