گردشگری

دره راگه رفسنجان کجاست؟

اگر به دیدن دره‌های شگفت‌انگیز علاقه داشته باشید، قطعا دره راگه رفسنجان یکی از بهترین تجربیات شما خواهد بود. این ژئو پارک زیبا نه تنها با عبور از داخل دره شما را حیرت‌زده می‌کند، بلکه تماشای آن از بالا هم بسیار لذت‌بخش است.

اما برای دیدن این مکان باید آمادگی کافی داشته باشید! ما از مدت‌ها قبل برای سفر به کرمان برنامه‌ریزی کرده بودیم و برای دیدن دره راگه لحظه ‌شماری می‌کردیم. اما با اینکه تمامی اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده بودیم، متوجه شدیم که رسیدن به این دره آنقدر هم راحت نیست و این اطلاعات به تنهایی کمکی نمی‌کنند. در واقع شما وارد یک مسیر خاکی با تعداد زیادی جاده فرعی می‌شوید که اگر آنها را نشناسید به مشکل برمی‌خورید.

این اتفاق برای ما هم افتاد و چند نفر از مردم محلی به ما توصیه کردند که جاده را مستقیم برویم و به هیچ فرعی نپیچیم که باعث شد سر از دهکده علمی تفریحی شهید آفرند درآوریم! البته بعد از صحبت با آقای صدر که متخصص دره راگه رفسنجان بودند، به این نتیجه رسیدیم که ماشین‌ها را همانجا پارک کنیم و با مینی‌بوس ایشان به سمت دره راه بی‌افتیم که کاملا به نفع ما شد. البته باید بگویم که دره از کنار جاده کاملا قابل تشخیص است و شما از هر فرعی هم که بروید به این دره می‌رسید، اما اگر زمان محدودی داشته باشید قطعا ترجیح می‌دهید که قسمت‌های زیباتر دره را ببینید، چون طول دره بیش از 20 کیلومتر است و بازدید از کل آن، بیش از 2 روز زمان می‌برد.

ما با مینی‌بوس به سمت دره راه افتادیم. ابتدا به قسمتی رفتیم که خیلی هم چنگی به دل نمی‌زد، زیبا بود اما با چیزی که در عکس‌ها دیده بودیم بسیار فرق می‌کرد، راهنمای محلی ما هم که متوجه شد ما طبیعت‌گردی می‌کنیم و برای دیدن کدام قسمت‌های دره مشتاقیم، ما را به سمت بخش‌های جذاب‌تر برد و ما دهان‌مان از حیرت باز مانده بود. بعد هم به ما گفت که حالا متوجه تفاوت‌های این دره با دره‌های دیگری که تا به حال دیده‌اید، می‌شوید.

در ابتدای مسیری که می‌خواستیم از دره پایین برویم، یک غار کوچک با پلکان بود که با عبور از آن به پله‌های دست‌کند بعدی رسیدیم که خارج از غار قرار گرفته بودند و به پایین دره می‌رسید. دیدن غار به تنهایی ما را هیجان زده کرده بود و با دیدن شکل‌های عجیب زمین‌شناسی دره راگه رفسنجان، بیش از پیش شگفت‌زده شدیم. حدودا 2 ساعت در این دره زیبا قدم زدیم و حدودا از 3 کیلومتر آن بازدید کردیم (ساعت 13 وارد دره شدیم و ساعت 15 از آن خارج شدیم).

جاذبه‌ های دره راگه رفسنجان

با توجه به طولانی بودن دره، بازدید از کل آن می‌تواند یک ماجراجویی چند روزه تمام عیار باشد، اما در کل شما در این دره اشکال عجیب زمین‌شناسی چون صخره‌های کله‌قندی و یا نوک‌تیز بلندی را می‌بینید که همچون یک دودکش بزرگ، سر از دیواره‌های دره راگه رفسنجان درآورده‌اند و در برخی قسمت‌های دیگر از تنگه‌هایی شگفت‌انگیز عبور می‌کنید که شما را به یاد تنگه‌های دیگری چون تنگه چاهکوه در جزیره زیبای قشم می‌اندازد. در باقی قسمت‌ها هم می‌توانید شاهد سوراخ‌های کوچک روی دیواره دره باشید و همچنین از ترک‌های گلی روی زمین که حاصل کم‌آبی است دیدن کنید.

از دیگر عجایب این دره، آن که گاهی با صخره‌های سخت روبرو می‌شوید و گاهی قسمت‌هایی را روی دیواره می‌بینید که بسیار نرم هستند و به راحتی با حرکت و یا فشار دست فرو می‌روند و یا می‌ریزند. برخی از صخره‌های دیواره آنقدر زیبا تراش خورده‌اند که از دور فکر می‌کنید کار دست بشر و قسمت‌هایی از یک قلعه باشکوه قدیمی است.

اگر بخواهیم توضیح دقیق‌تری داشته باشیم، باید بگوییم که دره راگه رفسنجان حدود 70 متر عمق و 180 متر عرض دارد. جالب است بدانید که این دره حاصل فرسایش آب رودخانه دائمی گیودری و سیلاب در رسوبات نرم و سخت‌نشده بوده و در واقع به دوره زمین‌شناسی چهارم یا کواترنر برمی‌گردد و حدود 20هزار سال سن دارد. دره راگه یک نوع تنگه است و تنگه‌ها، گاهی دارای دامنه‌هایی پر شیب و گاهی دیواره‌های عمودی هستند.

ترک‌های گلی نیز این‌گونه شکل می‌گیرند که ذرات ریز دانه رسی، پس از رسوب‌گذاری در خلل و حفره‌های خود، میزان زیادی آب دارند که اگر این رسوبات از آب خارج شوند و در معرض هوا قرار گیرند، رفته رفته خشک می‌شوند و در اثر انقباض و کشش، این شکل‌های زیبا را که به ترک‌های گلی معروف هستند، ایجاد می‌کنند.

دره راگه کجاست؟

دره راگه در استان کرمان و در فاصله 20 کیلومتری شهر رفسنجان قرار گرفته است. این مکان در واقع یکی از سه ژئوپارک ایران یعنی ژئوپارک قشم، ارس و راگه است. بیش از 20 کیلومتر طول دارد و گفته می‌شود که به دلیل فرسایش آبی و بادی به این شکل عجیب درآمده است.

مسیر رسیدن به دره راگه رفسنجان

برای رسیدن به این دره اگر از سمت رفسنجان به سمت کرمان حرکت کنید، بعد از عبور از روستای ناصریه، یک خروجی در سمت راست خود می‌بینید که روبروی شرکت فرمولیبدن رفسنجان است. این جاده را تا جایی ادامه بدهید که به یک علامت با لاستیک خودرو برسید، سپس این جاده را که سمت چپ شما قرار گرفته است مستقیم ادامه بدهید. از سر جاده تا قسمتی که ما بازدید کردیم 25 کیلومتر فاصله بود و در واقع 14 کیلومتر از سر فرعی. حدودا در نزدیکی این قسمت، یک ساختمان با معماری سنتی در سمت راست خود و در فاصله‌ای دور می‌بینید که نشان می‌دهد در نزدیکی محل مورد نظر هستید.

این دره دیدنی‌های دیگری هم دارد که برای بازدید از آنها یا باید کل مسیر 20 کیلومتری دره را طی کنید و یا از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

مسیر کمپ علمی تفریحی بافرند

در صورتی که تمایل داشتید شب را در اقامتگاه بگذرانید و یا از کمک راهنمای محلی استفاده کنید، جاده فرعی ذکر شده را مستقیم ادامه بدهید، بعد از اینکه در یک قسمت از داخل خود دره عبور کردید، به این مجموعه می‌رسید.

زمان مناسب رفتن به دره راگه رفسنجان

بهترین زمان بازدید از این دره، فصل پاییز و زمستان است که در طول روز هوا گرم نباشد و بتوانید از قدم زدن در این دره لذت ببرید، اگرچه به دلیل کویری بودن محیط باید حتما لباس گرم به میزان کافی به همراه داشته باشید.

امکانات در نزدیکی دره

در قسمتی که ما از آن بازدید کردیم، تا چند کیلومتری هیچ امکانات رفاهی خاصی وجود نداشت، بنابراین حتما با تجهیزات کافی، آب، خوراکی و در صورت نیاز مواد لازم برای تهیه غذا (بسته به مدت زمانی که می‌خواهید در این مسیر باشید) به همراه داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا