گردشگری

روستای داماش گیلان کجاست ؟ روستایی غرق در مه

داماش روستایی است در دل کوهستان البرز جنوبی. با مناظر طبیعی چشم‌نواز، آب‌ معدنی بسیار گوارا، گل‌های نایاب و زیبای سوسن چلچراغ و غذاهایی که همه از دل طبیعت آن تهیه شده و حاصل دسترنج زنان و مردان این روستاست. روستای داماش از روستاهای محبوب و معروف گیلان و از جاهای دیدنی رشت است.

همه افتخارات داماش

در گذشته‌ نه چندان دور که نه امکانات آنچنانی بود و نه گردشکری رونقی داشت، داماش گیلان ییلاق ساکنین شهر کوچک جیرنده بود. اهالی جیرنده پنج ماه گرم سال را در ییلاق خوش آب‌و هوای این روستا به سر می‌بردند و به دامداری کشاورزی می‌پرداختند. با گذر زمان امروزه داماش به یک روستای چهار‌فصل و گردشگرپذیر تبدیل شده است.

هرچند شهرت روستای داماش حالا غیر از طبیعت بکرش به چیزهای زیادی مربوط می‌شود؛ کارخانه‌ آب معدنی داماش، تیم فوتبال داماش، گل سوسن چلچراغ و از همه مهم‌تر آقای گل فوتبال هلند و جنتلمن فوتبال ایران علیرضا جهانبخش. بله، کوچه علیرضا جهان‌بخش و تابلوهایی که زادگاه علیرضا را به طرفدارانش نشان می‌دهد، ازجاذبه‌های قشنگ محل هستند.

در داماش چه بخوریم

طبیعت‌گردان به غیر از مناظر زیبا به غذاهای محلی مقاصد خود نیز توجه زیادی دارند. از این حیث هم دست این روستا خالی نیست. در مسیر رفت به روستا قصابی‌های متعددی وجود دارند که مسافران را برای پخت یک کباب تازه از گوشت لذیذ گوسفندان منطقه دعوت می‌کنند. خود  آنها نیز کباب چنجه‌ محلی به صورت کاملا سنتی برای مهمانان آماده می‌کنند.

در گذشته این نگرانی وجود داشت که گوشت‌های غیربهداشتی به دست مصرف‌کننده برسد که با افتتاح کشتارگاه در شهر جیرنده، حالا می‌توانید با خیال راحت از طعم و مزه‌ کبابتان لذت ببرید.

جشنواره سوسن چلچراغ

طبیعت داماش گیلان طوری است که هر ساله میزبان جشنواره‌ گل سوسن چلچراغ در اواخر خردادماه همزمان با رخ‌نمایی این گل بی‌نظیر است. در این جشنواره‌ محلی انواع صنایع دستی روستاهای همجوار، غذاها و محصولات خوراکی آنها به فروش می‌رسد. رقص محلی گیلان، کشتی گیله‌مردی، شلاق‌بازی، بازی‌های محلی زنان با لباس‌های رنگارنگ روستایی و… خاطره‌هایی نابی هستند که می‌توانید در این جشنواره در حافظه‌تان ثبت‌ کنید.

اگر مشتاق دیدن سوسنِ زیبای آن هستید، باید اواخر بهار و اوایل تابستان کوله‌بار سفر ببندید؛ چراکه این گل نایاب غیر از داماش، فقط در منطقه‌ لنکران کشور آذربایجان دیده شده‌ است.

داماش کجاست؟

برای دسترسی به مسیر روستای داماش دو راه وجود دارد؛ شهر زیبای رشت، توتکابن، بره‌سر و دیگری، قزوین، لوشان، جیرنده، داماش که هر دو مسیر پوشش گیاهی متنوع و کوهستان‌های زیبایی در خود دارند.

اگر اهل عشق‌بازی با مناظر بدیع ریزش مه از کوه‌های سبز به دره‌های دلفریب هستید، اگر می‌خواهید دانه‌های ریز و خنک باران وسط یک روز گرم تابستانی به صورتتان بخورد و اگر پاهایتان خنکی آب داماش‌ رودخانه یا چشمه‌ساران را می‌طلبد یا جرعه‌ای از آب‌معدنی بی‌نظیر را می‌خواهید به داماش سفر کنید.

فراموش نکنید اینجا هم مثل سایر مرواریدهای گردشگری ایران زخمی است. زخمیِ زباله و آلودگی که میهمانان به تن میزبانان زده‌اند. داماش و سایر داشته‌های ایران باشکوه‌مان را به خاطر خودمان و فرزندانمان حفظ کنیم. اکر تاکنون به این روستای زیبا سفر کرده‌اید، تجربه خود را با نابرویی‌ها به‌اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا