گردشگری

خانه هنرمندان ایران کجاست

خانه هنرمندان ایران از مکان‌هایی در شهر تهران است که در پارک هنرمندان واقع شده است. فعالیت‌های این خانه بسیار گسترده است و شامل نمایش فیلم و اجرای تئاتر و برگزاری انواع نمایشگاه‌های هنری می‌شود. اگر هوس کردید یک روز بعد از ظهر خود را در دنیای هنر سیر و سلوک کنید، می‌توانید سری به خانه هنرمندان ایران بزنید. در آنجا به طور حتم برنامه‌ای فرهنگی و هنری برای سرگرم کردن و به تفکر وادشتن شما وجود دارد.

ساختمان خانه هنرمندان ایران، بنایی قدیمی و خوش منظر

ساختمان اصلی خانه هنرمندان یک ساختمان چند طبقه با نمایی آجری و در و پنجره‌های فیروزه‌ای است که در سال 1377 بازسازی شده است. در بازسازی طوری رنگ و بوی هنر به ساختمان افزوده شده است که  کمتر کسی با دیدن آن می‌تواند حدس بزند که از آنجا پیش از این استفاده نظامی می‌شده است.

پارکی که اکنون پارک هنرمندان نامیده می‌شود، روزگاری باغی در دوره ناصرالدین شاه قاجار به شمار می‌رفته است. خانه هنرمندان ایران در ضلع جنوبی پارک قرار دارد.

در جلوی ساختمان، یک حوض مستطیل شکل چشم را می‌نوازد که اطراف آن بیشتر به سالن انتظار شبیه است. پیش از ورود به ساختمان و پس از خروج از آن، حتماً این مکان شما را جذب خواهد کرد که چند دقیقه‌ای بایستید و مثلاً نگاه خود درباره فیلمی از هنر و تجربه را که قرار است به نمایش درآید یا به نمایش درآمده است، با دوستان و همراهانتان به اشتراک بگذارید.

ساختمان زیبای خانه هنرمندان ایران که برای ورود به آن باید چند پله را بالا رفت، یک سرسرای بزرگ دارد. در این سرسرا همیشه پر از رفت و آمد است. گاهی هم صدای ساز نوازندگانی در آنجا به گوش می‌رسد که بهانه‌ای برای نواختن پیدا کرده‌اند. روبه‌روی در ورودی نیز پله‌هایی هستند که شما را به نگارخانه‌ها، تماشاخانه‌ها و کافه‌های طبقات بالا می‌رسانند.

تالارها و نگارخانه‌ها، پویا و پرکار

در خانه هنرمندان ایران کلاس‌های آموزشی هنری مانند تئاتر، موسیقی و نقاشی هم دایر است. این مکان به سه تالار و هفت نگارخانه مجهز است.

تالارها عبارتند از:

تالار جلیل شهناز: این تالار مکانی مناسب برای برگزاری بزرگداشت‌ها، برنامه‌های فرهنگی هنری، نشست‌ها، همایش‌ها و رونمایی‌ها است. ظرفیت این تالار 150 نفر است.

تالار فریدون ناصری: این تالار هم مانند تالار جلیل شهناز کاربرد دارد، با این تفاوت که ظرفیت آن 164 نفر است.

تالار غلامحسین امیرخانی: این تالار به دلیل این که کوچک‌تر است و تنها 40 نفر ظرفیت دارد، برای برقراری نشست‌های خبری، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تماشاخانه عزت‌الله انتظامی: سالنی برای اجرای تئاتر است و به اندازه 120 نفر ظرفیت دارد.

نگارخانه‌ها نیز عبارتند از:

  • نگارخانه مرتضی ممیز: این نگارخانه به برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی هنرهای تجسمی اختصاص دارد که مساحت آن 152 متر مربع و شامل یک سالن بزرگ و دو سالن کوچک است.
  • نگارخانه غلامحسین نامی: کاربرد این نگارخانه مانند نگارخانه‌های دیگر است و مساحت آن 68 متر مربع است.
  • نگارخانه سید هادی میرمیران: این نگارخانه نیز محل برگزاری نمایشگاه‌های هنری از جنس مختلف است و 68 متر مربع مساحت دارد.
  • نگارخانه‌های‌ بهار، تابستان، پاییز و زمستان: چهار نگارخانه به مساحت 106 متر مربع هستند که فضایی مناسب برای برقرار کردن نمایشگاه‌های مختلف و کارگاه‌های هنری دارند.

کافه‌ها و رستوران‌ها، پاتوق هنرمندان

علاوه بر نگارخانه‌ها و تماشاخانه‌ها که محل مناسبی برای تماشای تئاتر، فیلم و آثار هنری هستند، برای گذراندن وقت در فضای کافه‌ها و رستوران‌ها و همچنین خرید صنایع دستی نیز می‌توانید وارد فضای خانه هنرمندان شوید.

چند کافی‌شاپ که هم بخش درونی دارند و هم بخش بیرونی، همیشه پذیرای هنرمندان و هنردوستانی هستند که راهشان به خانه هنرمندان افتاده است. رستوران غذاهای گیاهی نیز غذاهای خوشمزه‌ای را در محیط آرام و دلنشینش سرو می‌کند.

تماشاخانه ایرانشهر و تماشای تئاتر

تماشاخانه ایرانشهر نیز در فضای پارک هنرمندان قرار دارد، اما در ساختمانی کاملاً مجزا در ضلع شرقی پارک. این تماشاخانه فضایی برای نمایش تئاتر است که به دو سالن مجهز است. این ساختمان برعکس ساختمان اصلی خانه هنرمندان قدمتی ندارد و در سال‌های اخیر ساخته شده است.

این تماشاخانه دو سالن نمایش به نام‌های حمید سمندریان و فرهاد ناظرزاده کرمانی دارد. سالن سمندریان از امکانات خوبی برای اجرای نمایشنامه برخوردار است و لحظات خوبی را برای تماشاچیان خلق می‌کند.

آدرس دقیق خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران در مرکز شهر تهران قرار دارد. خیابان ایرانشهر، از خیابان‌های جنوبی خیابان کریم خان زند، یکی از مهم‌ترین راه‌های دسترسی به پارک هنرمندان تهران است.

اگر از شهروندانی باشید که برای رفت و آمد در شهر تهران وسایل نقلیه عمومی را به خودروی شخصی ترجیح می‌دهید، ایستگاه متروی طالقانی در خیابان طالقانی، تقاطع خیابان مفتح، بهترین راه رسیدن به خانه هنرمندان ایران است.

البته از ایستگاه هفت تیر نیز به راحتی می‌توانید به آنجا بروید. کافی است چند دقیقه‌ای در خیابان خردمند جنوبی در خیابان کریم خان پیاده بروید و از ضلع شمالی پارک به خانه هنرمندان راه یابید.

اگر دوست داشته باشید با خودروی شخصی به خانه هنرمندان بروید، نگران جای پارک نباشید. پارکینگ مجموعه گنجایش صد خودرو را دارد و همیشه برای شما جا خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا