پزشکی

گردن گرفتن نوزاد 4 نکته خیلی مهم

منظور از گردن گرفتن نوزاد کنترل سر، سفتی عضلات گردن او یا رفع شلی و کجی گردن است. به هر حال اگر شما به علت یکی از موارد گفته شده این مطلب را می خوانید، لازم است بدانید تمام این علائم مربوط به گردن گرفتن نوزاد می‌شود. همه کودکان در بدو تولد عضلات گردن ضعیفی دارند؛ این عضلات به مرور تا سه ماهگی قوی‌تر یا اصطلاحا سفت‌تر می‌شوند. در ادامه چهار تمرین گردن گرفتن نوزاد (سفتی گردن نوزاد) معرفی می‌شود، اما ذکر چند نکته پیش از آن ضروری است.

ملاحظات مهم در گردن گرفتن نوزاد

• در همان ابتدا نیازی نیست والدین کاری کنند. نوزاد به مرور توانایی گردن گرفتن را می‌آموزد.

• در صورت لزوم تمرینات گردن گرفتن کودکان باید با احتیاط کامل انجام شوند. زیرا گردن عضوی حساس در بدن است و تمرینات نادرست ممکن است به ضرر کودک باشد.

• در صورتی که کودک دارای بیماری یا اختلال پزشکی است، مراجعه به متخصص کاردرمانی برای سفتی گردن نوزاد یا رفع شلی گردن او اهمیت زیادی دارد.

• علائمی مانند: شلی گردن نوزاد، کج گرفتن گردن نوزاد و … به گردن گرفتن نوزاد مربوط است و تقویت عضلات گردن می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

روند گردن گرفتن نوزاد

در یک تا دو ماهگی کودک قادر است روی شکم بخوابد، به اطراف نگاه کرده و سرش را از یک طرف به طرف دیگر ببرد.

در ۶ الی ۸ هفتگی هنگام خوابیدن به پشت، شروع به بلند کردن سرش می‌کند.

در ۳ الی ۴ ماهگی وقتی که با تکیه کردن نشسته است، به آسانی می‌تواند سرش را از طرفی به طرف دیگر بچرخاند.

چهار تمرین برای گردن گرفتن نوزاد

در این بخش پنج تمرین برای سفتی گردن نوزاد یا گردن گرفتن کودک معرفی می‌شوند. ذکر این نکته ضروری است که این تمرینات خانگی بوده و با کاری که متخصص کاردرمانی انجام می‌دهد، تفاوت دارد. متخصص کاردرمانی دانش‌آموخته علوم پزشکی است و به صورت تخصصی اختلالات حرکتی کودکان را درمان می‌کند.

1- تامی تایم: گاهی اوقات کودک را بر روی شکم قرار دهید. به این موقعیت اصطلاحا “تامی تایم” می‌گویند. به منظور تقویت عضلات گردن کودک، در زمان‌هایی او را بر روی شکم قرار داده و تشویق کنید تا برای بالا آوردن سرش تلاش کند؛ بر روی زمین یک پتو قرار داده و کودک را روی آن بگذارید و در کنارش بنشیند. توجه کنید که حضور شما ضروری است. تمرینات را به گونه‌ای انجام دهید که کودک خسته نشود.

2- کشش گردن: هنگام در آغوش گرفتن کودک، برای کشش عضلات گردن می‌توان به او کمک کرد. کودکان معمولا به یک سمت نگاه می‌کنند؛ در مواقعی که او را در خانه می‌چرخانید، برای اینکه سرش را به طرف دیگر بچرخاند، به آرامی به او کمک کنید. با این تمرین عضلات گردن نوزاد کشیده شده و او می‌تواند گردن گرفتن را سریع‌تر بیاموزد.

3- نگه داشتن توپ فوتبال: یکی از حالت‌های معمول برای شیر دادن کودک همانند نگه داشتن توپ فوتبال آمریکایی است. هنگام چرخاندن کودک در اطراف خانه و بردن او به اتاق‌های مختلف، کودک را زیر بغل خود گرفته و با استفاده از دست خود، محکم سینه او را بگیرید. در این حالت او برای اینکه  اشیا اطراف را ببیند باید سرش را بالا نگه دارد که به رفع شلی گردن نوزاد کمک می‌کند.

4- استفاده از اسباب‌بازی‌ها: اسباب‌بازی‌های جذاب و صدادار موجب جلب توجه کودک می‌شوند و می‌توانند برای ورزش گردن گرفتن کودک کمک‌کننده باشند. یک پارچه تمیز یا پتو در خانه پهن کرده و کودک را به پشت روی آن بخوابانید. عروسک یا اسباب‌بازی را جلوی صورت او تکان دهید و به آرامی آن را به یک سمت صورت کودک برده و به او کمک کنید تا سرش را به سمت اسباب‌بازی بچرخاند. این تمرین هم به تقویت عضلات گردن کودک کمک کرده و شلی گردن او را رفع می‌کند.

روش‌های ذکر شده از جمله راهکارهای موثر در گرفتن گردن نوزاد هستند. علاوه بر روش های ذکر شده شما می‌توانید هر روش موثر دیگری را به کار گیرید تا این فرآیند را سرعت ببخشید.

دوست دارید در مورد نحوه نوشتن یک متن عاشقانه برای کسی که دوستش دارید،بدانید؟ مقاله “یک متن عاشقانه زیبا” را مطالعه کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا