پزشکی

درمان عفونت ادراری کودکان در طب سنتی

عفونت ادراری کودکان یکی از بیماری‌های رایج در میان شیرخوراگان است. یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شود، رشد باکتری‌ها در مثانه یا کلیه‌هاست. در این مطلب به طور خلاصه درباره روش‌های درمان عفونت ادراری کودکان صحبت می‌کنیم.

عفونت ادراری کودکان در ابتدا خود را با تب نشان می‌دهد؛ بنابراین اگر فرزندتان بدون هیچ دلیلی نظیر سرماخوردگی، دچار تب شد، به پزشک کودکان مراجعه کنید تا احتمال بروز عفونت ادراری کودک را بررسی کند. یکی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که برای بررسی عفونت ادراری کودکان انجام می‌شود، کشت ادرار است؛ بالا بودن تعداد باکتری‌ها در ادرار و البته زیاد شدن گلبول‌های سفید خون، نشانه‌های وجود عفونت ادراری هستند.

اگر مطلب قبلی ما در مورد عفونت ادراری را نخوانده‌اید، ابتدا مطلب همه چیز درباره عفونت ادراری را بخوانید و بعد به سراغ این مقاله بیایید.

علائم عفونت ادراری کودکان

همان طور که اشاره شد، در بسیاری از موارد عفونت ادراری شدید در کودکان با تب همراه است. اما به غیر از تب، عفونت ادراری نوزاد یا کودک علائم دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

1. گریه‌های بی‌دلیل (به ویژه در میان نوزادان که قادر به بیان مشکل‌شان نیستند) که می‌تواند به خاطر درد در مجرای ادراری باشد

2. دفعات مکرر ادرار کردن

3. مشکل و سختی در تخلیه ادرار

4. سوزش هنگام ادرار که کودک از آن شکایت می‌کند

5. شب‌ادراری در کودکان

6. بدبو شدن ادرار

7. کف‌آلود شدن ادرار

8. دیده شدن خون در ادرار

9. عصبی و پرخاشگر شدن کودک بدون دلیل

10. کاهش اشتهای کودک

11. احساس درد در نواحی شکم، کمو و پهلو

12. خسته بودن مداوم کودک

13. تب و لرز

14. اسهال

در صورت بروز همه یا تعدادی از این نشانه‌ها در نوزاد یا کودک، بدون معطلی به پزشک مخصوص کودکان مراجعه کنید. پزشک پس از انجام آزمایش‌های تشخیصی، درمان عفونت ادراری کودک را آغاز می‌کند. درمانی که در بیشتر موارد راحت و بی‌دردسر خواهد بود.

درمان عفونت ادراری کودکان دختر

مهم‌ترین درمان عفونت ادراری کودکان بر پایه، آنتی‌بیوتیک است. پزشک میزان آنتی‌بیوتیک مورد نیاز برای نوزاد یا کودک را تجویز می‌کند. نکته بسیار مهمی که در رابطه با مصرف آنتی‌بیوتیک وجود دارد، درمان منظم و سروقت این داروست. بنابراین برای درمان عفونت ادراری فرزندتان این نکته را مد نظر قرار دهید.

اگر فرزندتان نوزاد است و نمی‌تواند آنتی‌بیوتیک خوراکی را مصرف کند، پزشک آنتی‌بیوتیک تزریقی را تجویز می‌کند. در برخی از موارد هم پزشک ترجیح می‌دهد که نوزاد در بیمارستان بستری شود؛ به این ترتیب  تزریق‌ها به طور منظم در آنجا انجام شود. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه به مطلب روش‌های پیشگیری از عفونت ادراری مراجعه کنید.

نوشیدن آب، درمان عفونت ادراری کودکان در خانه

یکی دیگر از درمان‌های عفونت ادراری نوشیدن آب فراوان است؛ به طور مرتب به کودک‌تان آب بنوشانید. اگر کودک علاقه‌ای به نوشیدن آب ندارد، چاره‌ای بیاندیشید. با ترفندهایی مانند ریختن آب در لیوان‌های رنگی یا اضافه کردن طعم‌دهنده‌ها به میزان بسیار کم  او را مشتاق کنید؛ برای این کار می‌توانید از انواع مربا استفاده کند. چنانچه این ترفند هم مؤثر واقع نشد با پزشک‌ فرزندتان مشورت کنید.

در صورت احساس درد، استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند تا حد قابل توجهی این درد را کاهش دهد. اما اگر درد باز هم ادامه داشته باشد، می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید مسکن تجویز کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا