پزشکی

انواع عفونت ادراری کودکان چیست؟

عفونت ادراری کودکان یکی از بیماری‌های مهم دوران کودکی است. این بیماری در صورت بی‌توجهی، می‌تواند آثار زیان‌بار شدیدی بر سلامت کودک دلبند شما داشته باشد. اکثرا عفونت ادراری با عواملی نظیر تب، بدبویی ادرار، وجود خون در ادرار، بی‌اختیاری ادرار و … ظاهر می‌شود. عفونت ادراری کودکان به 2 نوع تقسیم بندی می‌شود؛ در صورتی که عفونت به قسمت مثانه محدود شود با عنوان سیستیت (Cystitis) از آن یاد می‌شود. اما اگر این عفونت به دستگاه ادراری تحتانی برسد، و بعد از آن لوله حالب و کلیه‌ها را نیز درگیر کند، با عنوان پیلونفریت (pyelonephritis) شناخته می‌شود.

دلایل ابتلا به عفونت اداری کودک

عفونت اداری بیشتر در کودکان و نوزادان دختر دیده می‌شود؛ در واقع شیوع عفونت ادراری در پسران کمتر از 1 سال و دختران کمتر از 4 سال بیشتر است.

اصلی‌ترین دلیل ابتلا به عفونت ادراری نوزادان، ورود باکتری‌ها به مجاری ادراری است. این باکتری‌ها اکثراً از دستگاه گوارش وارد می‌شوند.

علاوه بر این، عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند باعث بروز عفونت ادراری در نوزادان شوند. در نتیجه نوزادان و کودکانی که سابقه عفونت ادراری در خانواده و نزدیکان‌شان وجود داشته بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. بنابراین خانواده‌ها بهتر است در صورت وجود بیماری، توجه بیشتری به نوزادان‌شان داشته باشند.

یکی دیگر از دلایلی که منجر به عفونت ادراری کودکان می‌شود، یبوست است. زمانی که نوزاد یا کودک دچار یبوست می‌شود، روده بزرگش متورم شده و به مثانه او فشار می‌آید. این فشار مانع از تخلیه عادی ادرار خواهد شد. به این ترتیب اگر فرزندتان مبتلا به یبوست شد، نه فقط به دلیل عوارض معمول بلکه برای پیشگیری از بروز عفونت ادراری، درمان این عارضه را به طور جدی در دستور کار قرار دهید.

ریفلاکس مثانه نیز می‌تواند عفونت ادراری را با خود به دنبال داشته باشد. در ریفلاکس مثانه، ادرار به طور غیرطبیعی از مثانه بالا آمده و تا کلیه‌ها می‌رسد. دلیل اصلی این نوع از ریفلاکس کوتاه بودن لوله حالب است. در بسیاری از موارد ریفلاکس مثانه در طول زمان بهبود می‌یابد اما در غیر این صورت درمان‌های پزشکی و جراحی برای درمان به کار می‌رود.

عامل دیگر در بروز عفونت ادراری نگه‌داشتن ادرار و تخلیه نکردن آن است که این مورد باعث بروز عفونت ادراری در کودکان می‌شود و نه نوزادان.

انواع عفونت ادراری کودکان

روش‌های پیشگیری از عفونت ادراری کودکان

با توجه به دلایلی که برای بروز عفونت ادراری بیان شد، در برخی موارد می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد. در ادامه به نکاتی پیرامون این موضوع اشاره می‌شود:

• در صورت ابتلای کودک یا نوزاد به یبوست، به سرعت برای درمان اقدام کنید.

• برای شستشوی کودک از صابون‌ معطر یا حمام کف استفاده نکنید.

• اگر فرزندتان نوزادی را پشت سر گذاشته، مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشد و ادرار منظمی دارد.

• به کودک توصیه کنید که ادرار خود را نگه ندارد و به طور مرتب به توالت برود.

• به کودک یاد بدهید که پس از ادرار ابتدا قسمت جلو سپس پشت را بشویند.

• لباس زیر تنگ و نایلونی می‌توانند باعث رشد باکتری‌ها شوند؛ لباس‌های نخی یا پنبه‌ای و گشاد به تن فرزندتان کنید.

برای اطلاع کاملتر به مطلب درمان عفونت ادراری در کودکان مراجعه کنید.

همان طور که اشاره شد درمان عفونت اداری بسیار مهم است؛ عفونت‌های ادراری پرتکرار و بی‌توجهی به آن می‌تواند منجر به عفونت کلیه و سپس فشار خون و نارسایی کلیه شود. بنابراین در صورت مشاهده علائم، بی‌معطلی برای درمان به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

تحریریه مجله فستیوال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا