پزشکی

باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

همانند باغ فردوس، یکی از قشنگ‎ترین جاهای دیدنی تهران که در پاییز می‎توانید به آن بروید، باغ موزه هنر ایرانی است. باغ موزه هنر ایرانی، بین باغ موزه‎ها و باغ‎های تهران کمتر شناخته شده و واقع در خیابان دکتر حسابی در محله الهیه تهران است. در انتهای خیابان دکتر حسابی، باغ کوچکی به مساحت یک هکتار است که علاوه بر داشتن آثاری از زمان پهلوی، فضای بسیار زیبایی دارد.

تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی مربوط به دوره پهلوی بوده و به توران توفیقی تعلق دارد. توران توفیقی همسر سپهبد احمد امیر احمدی است که پس از ازدواج با او  نام خود را به توران مهاجر اسلامی تغییر داد. این باغ در واقع اقامتگاه تابستانی این زوج بود. از سوی دیگر در دوره پهلوی به مناسبت جشن‎های 2500 ساله، سفارش ساخت ماکت‎هایی از آثار تاریخی ایران را به کشور ایتالیا دادند. این ماکت‌‎ها در آن زمان ساخته شد ولی مورد استفاده قرار نگرفت.  جنس این ماکت‎ها از بتون بوده و تزیین‎های پنجره‎ها از رزین و پلی‎استر است.

آثار باستانی که ماکت‎های آنها در این باغ قرار داده شده عبارت است از هشت بهشت، چهل ستون، شمس العماره، سی و سه پل، کارون‎سرای مهیار، باغ فین، نقش رستم، برج آزادی، مقبره دانیال نبی، قره کلیسا و گنبد سلطانیه. بعدها از برج میلاد نیز ماکتی از جنس کامپوزیت ساخته و به این مجموعه اضافه شد. همچنین علاوه بر ماکت‎های گفته شده، آثار حجمی مجسه‎سازان ایرانی و غیرایرانی نیز در این باغ گذاشته‌اند.

تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی

پاییز در باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی در پاییز نه تنها زیباست بلکه چیزی بیشتر از یک زیبایی ساده است. جوی‎های روان داخل باغ در کنار برگ‎های زرد و نارنجی رنگ پاییزی که زمین را فرش کردند و برگ‎ها و درختانی که هنوز سبز مانده‎اند، بسیار دیدنی‌اند. ساختمان‎های باقیمانده از دوران پهلوی در دور تا دور این باغ که از رنگ‎های گرم قهوه‎ای استفاده کرده‌اند، هوای سرد پاییزی را گرم می‎کنند. یک نم باران هم که بزند زیبایی رنگ‎ها چند صد برابر می‏‌شود. باغ موزه هنر ایرانی را افرادی کمی می‎شناسند و خیلی‎ها که به اینجا می‎آیند می‎خواهند عکس‎های زیبایی از برگ‎ها زیبا و با چترهای زیبای خودشان بگیرند.

کافه باغ موزه هنر ایرانی؛ کهن دیدار و فروشگاه کتاب

از در باغ موزه هنر ایرانی که وارد شوی، چهار دیواری‎های کوچک با آجرهای تیره‎رنگ می‎بینی. جلوتر که می‎روم متوجه می‎شوم که اولین چهاردیواری کتاب‎فروشی است. کتاب فروشی با زنگی بزرگ بر روی در که ورودت را به همگان اطلاع دهد. خیلی کوچک است اما پر از کتاب، اشیای تزیینی و تابلوهای زیبا است. کتاب‎های خوبی هم دارد. دومین چهاردیواری مغازه فروش زیورآلات و سومین چهاردیواری، پوشاک می‎فروشند. در کنار همه این مغازه‌ها میزهایی از آن کافی شاپ قرار دارد. که در روزهای بارانی با چترهای زیبا و بزرگ میزها را از باران حفظ می‎کنند. شما می‎توانید در کنار باران نوشیدنی گرم و خوش طمع همچون دمنوش به‎لیمو بخورید.

تنها مغازه بزرگ موجود در باغ موزه هنر ایرانی از آن مغازه و کافه کهن دیار است. کافه کهن دیار، همان کافه‎ای که پیشتر در مورد صندلی‎هایش حرف زدیم. بخشی در داخل ساختمان نیز وجود دارد که به شیوه‎ای بسیار سنتی و قدیمی تزیین شده است. در کنار کافه و به موازات باغ، مغازه‎ای بزرگ برای فروش صنایع دستی، زیورآلات و لوسترها و کارهای شیشه‎ای زیبا وجود دارد که برای توریست‎ها و عاشق صنایع دستی، فضای مناسب برای خرید است. من از فضای بیرونی کافه کهن دیار استفاده کردم و در کنار باران بی‌امان پاییزی دمنوش گرمی از به‎لیمو نوش جان کردم. رفتار پیش‎‌خدمت کافه بسیار مهربان و بسیار مودبانه بود و نهایت سعی و تلاش خودش را می‎کرد که لحظات خوب و شیرینی را در کافه تجربه کنم. قیمت منو کافه کهن دیار نیز به نسبت اینکه در محله الهیه قرار داشت اقتصادی و مناسب بود.

نگارخانه پردیس

هر چقدر به سمت انتهای باغ نزدیک می‎شوید، صدای جوی آب بلندتر و به تعداد برگ‎های رنگارنگ ریخته بر کف زمین افزوده می‎شود. در انتهای باغ، پس از بالارفتن از ده پله با عمارت و استخری زیبا روبرو می‎شوید. استخری با شکل قلب که روبروی عمارتی قرار دارد. سر در عمارت زده «نگارخانه پردیس». چراغ‎های عمارت خاموش است و بیانگر این مطلب که نمی‌توان داخل رفت. اما حقیقتا بازدیدکنندگان نیز با این قضیه کنار آمده و اصلا هوس داخل رفتن ندارند و تنها از معماری بیرونی منحصر به فرد آن لذت می‎برند و عکاسی می‎کنند.

در کنار این استخر و عمارت، کارگرانی مشغول به کار هستند و داخل محوطه‎ای شیشه فعالیت می‎‌کنند. باید صبر کنم و دفعه بعدی که آمدم اینجا ببینم که قرار است این فضای شیشه‎ای به چه چیزی تبدیل شود. آیا کافه‎ای می‎شود یا مغازه‌ای؟ و یا …

اگر دل‌تان یک صبح پاییزی دلنشین در کنار آب و هوایی خوب و با منظره‎هایی زیبا می‎خواهد، می‎توانید این صبح را در باغ موزه هنر ایرانی که باغی دنج در محله الهیه است بگذرانید. این را هم اضافه کنم علاوه بر آن که خود باغ بی‎نهایت زیباست، کوچه باغ‎های اطرافش نیز دیدن‌اند.

قیمت ورودی باغ موزه هنر ایرانی سه هزار تومان است که با پرداخت آن می‌توانید از فضای این باغ لذت ببرید.

آدرس باغ موزه هنر ایرانی: محله باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

باغ موزه هنر ایرانی یکی از دیدنی‌ترین باغ‌های تهران است. جایی که می‌توانید بهترین ساعت‌ها را در آن بگذرانید و از این طبیعت زیبا در دل پایتخت لذت ببرید. شما تا به حال تجربه حضور در این باغ را داشته‌اید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا